Å Svare

I dag kom meldinga om at Anne Cath Vestly – min barndoms store barnebokforfattar – er død. Guro var min favorittfigur.

Det var også fint å sjå kor mange som hadde eit ord om og eit inntrykk av Kjartan Slettemark å legge ut. Fint var det også å lese helsingar frå gamle kjente, som Sigurd og Svein. Sigurd skriv ein interessant kommentar om Marit Breivik som, slik eg ser det, vidareutviklar mine poeng. Svein har som vanleg gode prinsippielle poeng som eg sjølvsagt deler eit langt stykke på veg.

Ed har utfordra meg på praktisk-estetiske fag og musikk i skulen fleire gonger. For ikkje lenge sidan hadde eg møte med organisasjonen Musikk i skolen. Det er ein organisasjon som arbeider for musikkfaget sin plass i skulen. Det finst også ein eigen blogg for musikklærarar.

Ed har rett i at musikk er eit viktig fag, men også ein ekstremt viktig inngangsport til læring og utvikling i mange fag. Faga er viktige i seg sjølv, fordi musikk er viktig for oss menneske. Dei er også viktige for dei formidlar kunnskapar og kreativitet som er viktige for å utvikle unge sine talent og evner. Alle skulefag er kunnskapsfag, og stiller krav til kunnskapar hos lærarane og hardt arbeid hos elevane.

Ed, saman med Tollef og Tor, er mine tre mest jamnlege kommentatorarar så langt. Eg har tenkt ein del på korleis eg skal få svart dokke (og andre som skriv på bloggen). Eg trur den brutale sanninga er at dersom eg skulle kommentere alle innlegg som fortener ein kommentar, så ville livslogistikken min bryte saman. Det vil eg ikkje ha noko av.

Eg tenker difor å halde fram slik eg har starta; Med å lese alle kommentarar, samle opp og kommentere med jamne mellomrom (ein vanleg metode i debattar for oss politikarar) men ikkje svare på enkeltkommentarar. Protestar kan leverast som kommentarar til denne posten. Eg lover ikkje å endre meining eller svare på dei, men eg vil lese dei og ta stilling til dei.

12 tanker på “Å Svare

  1. Det er helt greit at du ikke svarer på kommentarer, det har jeg heller ikke forventet 🙂 Når man er statsråd og forelder skulle det bare mangle at det er de tingene som er første prioritet 😛

    Selv mener jeg at selvom musikk i seg selv er det ett såkalt «midreverdig» fag sammenlignet med de fleste andre. Musikk er såklart viktig for mennesker (derfor hører vi på musikk i fritiden), og noe av det vi lærte i musikken (spessielt på ungdomskolen) var greit å ha med seg videre. Men personlig følte ikke jeg at jeg ble noe bedre til å synge (selv om vi sang en del), eller at blokkfløytespilling tilførte meg noe særlig 😛

    Mange driver med musikk videre i livet, og noen jobber tilogmed med det, så jeg skal ikke si at musikkevner er overflødig – men selv håper jeg ihvertfall ikke at mengden med musikk i skolen øker, i og med at jeg synes de fleste andre fag er viktigere. Nåja, det er nå min mening om det ihvertfall 😛

    Lik

  2. Positiv tanker dette Bård :o)
    Jeg har mange positive opplevelser for hva musikken kan gjøre med mennesket på ungdomstrinnet. Spesielt de som føler en liten mestringsfølelse (og andre) kan gjennom musikken utvikle en kjempegod mestringsfølelse med instrumentet sitt. Dette samspillet smitter ofte over på andre og kan innvirke positivt i andre fag ja. En aktivisering med bredde i samspill og musisering gir ofte økt samhold i grupper. Det også flott å oppleve hvor engasjerte mange blir, og hvordan de tar eget initiativ til å øve.

    Problemer kan oppstå når det er for mange elever i teamene. Derfor var det så flott å få oppleve hvor bra de mest engasjerte kunne jobbe også i tilvalgsfag (valgfag). Programfag til valg skulle kanskje «bøte» på mangelen, men så langt har det fungert dårlig i mine ører og øyne. En anen ting er at det er veldig ulik satsing på læring av musikkinstrumenter og musisering på skolen. Innhold av utstyr varierer mye også, og kan være nedprioritert og erstattet med ei karaokemaskin. Dette er skammelig i mine øyne da musisering/samspill favner så mye mer, som f. eks: øker sanse- og følelsesinntrykk, inkluderer istedet for å ekskludere, man kan forstå individuell prosesser og samhold bedre, forstå hvordan kreative og konstruktive prosesser foregår (Skape istedet for å Ape (utifra elevens ståsted)).. +++.

    Så mye å skrive her…
    Ed

    Lik

  3. PS! Den obligatoriske blokkfløyta er vel omtrent borte nå Tor? Det er mulig for meg å forstå at musikkundervisninga ikke engasjerte deg så mye på barnetrinnet (for meg var det omvendt, mindre på U-skolen, passiv klassikk lytting og uengasjerende sanger vi måtte synge). I mine øyne mangler det i dag et godt sammenhengende pedagogisk løp fra 1. – 10. klassetrinn i musikk. Man burde sikre en minstestandard i form av ei god lærebok (og lytte Cd), noe som jeg mener er noe fattigslig i dag. Boka og metodikken for barnetrinnet burde fokusere mye mer på lytting og kroppslig musisering. Det å lære grunleggende rytmikk ved hjelp av klapping, si basslinje og andre instrument (frekvenser ) ved hjelp av kroppsligjøring, er naturlig i veldig tidlig alder (kanskje så tidlig som i mors mage? ) men blir ofte neglisjert. Eller, kanskje musikklærer’n ikke kjenner til en god nok metodikk? Uansett, mange fler vil gledet seg over musikken ved hjelp av riktig undervisningsmetoder tror nå jeg, og man kan kanskje oppnå å kvalitetssikre innhold og bredde i musikkundervisninga bedre. Husk! Musikk er alltid toveis kommunikasjon.

    Lik

  4. Jeg er nok veldig mye mer enn gjennomsnittlig begeistret for musikk, men jeg tror det er et for vidtfavnende fag med alt for mange innfallsvinkler til at det hører hjemme i grunnskolen. Jeg fikk så godt som ingeting ut av musikkundervisningen, men har likevel brukt store deler av fritid, krefter og formue på musikk, som fan, som dj, som konsertarrangør, som utøver og som en som skriver for andre. Vi trenger å lære mye mer enn man kan skvise inn i grunnskolen, og musikk synes jeg er noe man kan finne utenfor skolen. Mer enn noe annet fag er musikk noe jeg tror unge selv velger å gripe fatt i uten hjelp fra skolen.

    Lik

  5. Tollef! Jeg antar at musikklæreren din ikke møtte deg på det stadiet du var? Det var ganske typisk at musikkopplevelsen «tidligere» i skolen var mest preget av lærerens egen musikksmak og noe snever holdning. Å kunne velge estetiske fag for de som ikke har et nettverk rundt seg er særdeles viktig (tilrettlegge for undring, oppdagelse og muligheter). Tilfeldigheter avgjør ofte om man er heldig med vennekretsen i barndommen… Skolen bør ikke være en tilfeldig arena, men ha rom for viktige valg som elevene kan ta. Musikkfaget har visst fremdeles en vei å gå…

    Lik

  6. Kultur ( og spesielt musikk) i skolen er viktig, og da med to utgangspunkt. Læring av faget og læring gjennom faget. Jeg har i min tid som lærer aldri vært musikklærer ( det er det andre kolleger som har vært bedre til enn meg), men jeg har brukt mye musikk og andre kulturformer som hjelp for at elevene skal få BEDRE læring. Nå har det kommet en Unesco- undersøkelse som bekrefter det vi har trodd på – at ved å satse på en skole med masse kultur, får vi også bedre læring i andre fag. Undersøkelsen er gjort av professor Ann Bamford.
    Derfor Bård Vegar så tror jeg nok at du har kost deg med Anne Cath. Vestlys Guro som god litteratur, OG i tillegg regner jeg med at det har gjort deg til en god feminist 🙂

    Lik

  7. Vet ikke hvordan det er med blokkfløyte på landsbasis, men lillebroren min på 8 har obligatorisk blokkføyte der der hvor han går. Det er forsovet helt greit å ha med seg videre det (men foreløbig låter det ganske surt :P).

    Om man med musikk øker barns evne til å lære andre fag er det flott, men hvis vi vil at barna våre skal bli gode i matte, naturfag og samfunnsfag bør vi gi dem mer matte fysikk og samfunnsfag 😉

    Lik

  8. Tilbaketråkk: Bård Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Om lekser og lærar

  9. Tilbaketråkk: Bård Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Svar om nettdebatt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s