Ny skuledag

I dag har eg lansert SV sin nye oppvekstreform for neste periode. Vi har gjort eit gigantisk barnehageløft, no skal vi gjere det same og skape ein heilskapleg dag for ungar med ein betre skule og SFO. Her er hovudelementa:

– Opp til 10 timar meir med fag på barnetrinnet, og ein middttime med mat og fysisk aktivitet i heile grunnskulen.

– Ein plan for andre yrkesgrupper inn i skulen, og rydding av tid til at lærarar kan konsentrere seg om undervisning og det faglege.

– fortsatt kompetanseløft for lærarar, og kompetansesatsing også i SFO

– SFO leggast under rektors leiing

– Nasjonaler kvalitetsstandardar i SFO, med lekshjelp, kultur og fysisk aktivitet.

– 1 time gratis SFO, og makspris på resten av tilbudet.

På NRK finn du tekst, lyd og bilete om det. Eg kjem også attende til det seinare. Kva syns du om framlegget?

14 tanker på “Ny skuledag

  1. Hei Bård Vegard,
    Denne reformen har jeg stor tro på. Vi i Gladiator GT as er sosiale entrepenører, og jobber med aktivitet med mening, rettet mot skolene i Oslo. Våre kjerneomeråder er folkehelse,miljø og integrering. Vi har i 2007 og 2008 levert aktiviteter til Sommerskolen i samarbeid med Utdanningsetaten. Og gjennomført en rekke prosjekter i samarbeid med Groruddalsskolene. Nå har vi funnet opp en aktivitet/lek som med enkle grep kan innlemmes som et standardprodukt til alle skoler. Produktet kombinerer fysisk aktivitet med språkkunnskap og regneferdigheter. Variasjonene er nærmest uendelige.
    Det hadde vært veldig fint om vi kunne få et kort møte med deg. Vi er nok den type yrkesgruppe dere ønsker inn i skolen. Stå på!

    Mvh
    Glenn Andersen

    Lik

  2. Etter å ha lese dei kommentarane som var gjevne til artikkelen på NRK sine nettsider som du viste til, sit eg att med ei kjensle omtrent som dette.

    Foreldre saknar borna sine! Ein får ikkje nok tid saman med dei av di ein må arbeide. Du kjenner jo sikkert til kjensla?

    Som lærar i grunnskulen ser eg kvar dag mange elevar som har for få vaksne rundt seg. Dei vaksne er jo på arbeid, og på skulane er det jo for få lærarar.

    Slik dagens skule er, med dobbelt så mange elevar i klassa som ein strengt tatt burde ha, og med under halvparten så mange vaksne rollemodellar til stades på skulen som det burde vera, er det klart at elevane ser på andre elevar og tek sin lærdom av dei. Er no det så lurt? (Jf. til dømes talet på mindreårige protestantar i dei seinaste protestane i Oslo…http://www.dagbladet.no/2009/01/11/nyheter/2400/innenriks/oslo/tyveri/4324990)

    Som lærar, og kanskje forelder ei gong i framtida (om eg no vågar å settje eit born til verda som eg knapt nok fer vere saman med), ser eg med uro på den utviklinga som er her til lands for tida.

    Og eg trur diverre ikkje at lengre skuledagar vil vera løysinga. Frigjer heller tid i arbeidslivet slik at born kan tilbringe meir tid saman med sine foreldre!

    Lik

  3. Hvorfor satser du og parttiet ditt sterkere på å bruke IKT, sosial web og sånnt til å modernisere skolen?
    Her har dere mye å lære av dem borte i England, tror nå jeg 🙂
    Inviter din britiske kollega Jim Knight over til en prat. Det kunne du ha godt av.

    Lik

  4. Jeg blir nesten litt skremt med tanke på hvor mange timer dere vil ha barna på skolen. Når vi i tillegg hører om obligatorisk barnehage fra visse representanter, så kan vi jo begynne å lure på om dere har mistet all tiltro til foreldrene rundt om i landet.

    Lik

  5. Onar hadde en bra bloggpost om skolen og fascismen her: http://www.vgb.no/31722/perma/390127 (Spill the wall!)

    To av 25 poster i NSDAP’s program (http://www.hitler.org/writings/programme/ ) handlet nettopp om skolen.

    20. The State must consider a thorough reconstruction of our national system of education (with the aim of opening up to every able and hard-working German the possibility of higher education and of thus obtaining advancement). The curricula of all educational establishments must be brought into line with the requirements of practical life. The aim of the school must be to give the pupil, beginning with the first sign of intelligence, a grasp of the nation of the State (through the study of civic affairs). We demand the education of gifted children of poor parents, whatever their class or occupation, at the expense of the State.

    21. The State must ensure that the nation’s health standards are raised by protecting mothers and infants, by prohibiting child labor, by promoting physical strength through legislation providing for compulsory gymnastics and sports, and by the extensive support of clubs engaged in the physical training of youth.

    Lik

  6. Ny stor reform som koster mange penger, igjen? Jeg synes du burde konsentrere anstrengelsene om å få skolen til å virke. Norsk skole virker minst sosialt utjevnende av alle. Hvorfor? Fordi den har for mye elevstyrt aktivitet, for svake faglige lærere, for mye aktivitet uten noe klart formål og læreplaner med lave og uklare ambisjoner. Dette er viktig å fikse dette først. Hvis du bare pøser på med mer av alt det vi nå vet at ikke virker, vil de nye tiltakene bare virke på den gamle måten.

    Ta forslaget om økt fysisk aktivitet. All tilgjengelig erfaring viser at de som allerede er fysisk aktive, vil benytte seg av muligheten. De som ikke er fysisk aktive, vil stå stille. Det finnes ingen kultur for eller autoritet i norsk skole for å presse dem som ikke gjør det frivillig. Dette er et middelklasseforslag av en middelklassemann fra middelklassepartiet over alle, SV. Det vil bare reprodusere sosiale forskjeller.

    Forøvrig er det på tide at dere tenker gjennom valgløftene deres. SV er nå i posisjon. Da blir man avslørt når bare skriker på mer, sånn som dere har blitt med forslaget om en time økt fysisk aktitivet. Dere har jo ingen plan for hva som skal foregå der og hvordan det skal gjennomføres!

    Lik

  7. Jeg synes det er vansklig å ta et godt standpunkt til punktene uten en utdyping.

    * Hvilke fag styrkes? (10 timer)
    *Ein plan for andre yrkesgrupper inn i skulen?
    * Nasjonaler kvalitetsstandardar i SFO, med kultur?
    * Hvordan rydde tid til at læreren kan konsentrere seg om undervisning og det faglege?

    Digital korsfarer: Hva er galt med IKT?
    expat: Alle lærerne er ikke nødvendigvis så faglig svake… reprodusere sosiale forskjeller? Det kommer vel an på metodikken og innholdet i aktiviteten?

    Lik

  8. Skolen trenger reform, men la de gjennomføre kunnskapsløftet og få jobbe med det i ti år før man finner på for mange nye, store ting.
    Men den viktigste reformen nå er at dere kutter ut det tiende året, og gjør alt sammen ferdig ett år tidligere. La barna starte på skolen når de er seks år gamle, men la de gjøre seg ferdig med det etter ni år.
    Dessuten er det en slags anakronisme at SV arbeider for seks timers arbeidsdag, samtidig som man ønsker å utvide barnas arbeidsdag til 7 og 8.

    Lik

  9. Bruk heller tida og ressursane på å heve kvaliteten på dagens timetal. Fleire timar (meir tid på skulen) er ikkje det same som betre kvalitet/læring.

    Skule er ein treg materie som sig sakte framover. Nye reformar/omveltningar allereie no blir meir til skade enn nytte.

    Bruk heller tida på Kunnskapsløftet enn å kaste seg på nye idear og reformar. Stakkars barn og lærarar

    Lik

  10. «rydding av tid til at lærarar kan konsentrere seg om undervisning og det faglege.»

    Den er jeg spent på. Utviklinga nå har jo vært mer og mer sekretærarbeide og mindre og mindre tid til forberedelse, retting av bøker og oppfølging av undervisningen. Er veldig mange lærere som jobber 5-10 timer ekstra/gratis i uka pga. dette. Drukner i rapporter, møter og dilldall……

    Lik

  11. Tilbaketråkk: Bård Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Helg og lekser

  12. Tilbaketråkk: Bård Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Erfaring med utvida skuledag

  13. Tilbaketråkk: Flertallet i sikte!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s