Drop-outs

I ettermiddag (torsdag) hadde eg møte ei gruppe folk som arbeider med ungdom som har – eller er i ferd med – å droppe ut av vidaregåande skule. Om lag 30% av ungdom i Noreg fullfører ikkje vidaregåande skule. Nokre kjem tilbake og fullfører seinare, dei fleste gjer det ikkje. Det viktigaste er å hindre fråfall, meir om det seinare.

Møtet i dag handla mest om dei som har slutta. Av dei er det mange som arbeider, nokre som får barn eller er sjuke, nokre drar til utlandet. Diverre er det også ein god del som ikkje går på skule eller jobbar. Dei har droppa ut, og har vanskeleg med å finne seg til rette på skulen og fungere i arbeid.

Oppfølgingstenesta er eit tilbod på fylkeskommunalt nivå som har ansvar for å følge opp dei som ikkje arbeider eller går på skule. Dei samarbeidar tett med NAV. For mange av dei får ikkje eit godt tilbod, og mange av dei slit med å finne seg til rette i tilboda. Denne gruppa ungdom er større enn vi trur, berre i Oslo kan det dreie seg om 1000 personar i aldersgruppa til vidaregåande. Mange av dei har store og samansette problem, men også mykje talent og energi som ikkje får utløp. Dei treng ofte eit meir praktisk tilbod enn skulegong.

Folka eg møtte kjenner problemet på kroppen, har eit sterkt engasjement og kunnskapar om ungdom. Vi har langt igjen før vi får til dette arbeidet godt nok. Denne typen idèmøte er lærerrike og inspirerande, og set meg alltid på tankar om kva vi kan endre på.

6 tanker på “Drop-outs

  1. Tilbaketråkk: Solhjell møtte dropouthjelperne | Elev- og lærlingombudet i Oslo

  2. Å skulle dette være et nytt fenomen? Det har vel alltid vært ungdom som har brutt med det faglige (av og til ensporete) undervisningsmønsteret på videregående. Noen skoler (lærere) ser ut til å lykkes bedre med en nyskaping (be in front), og det virker på meg som at de kommer bedre utav det. Å Motivere og Inspirere burde ha høyere fokus (dette bør læres om, både av lærer og elev). Likeså tenke mye mer på mangfoldet, da mange veier fører til…Nytenking rett og slett. Ingen er tapere uten at samfunnet gjør de til det.

    Lik

  3. Hei!
    Jeg synes du får ufortjent mye pepper for dine meningsytringer rundt eliteskoletanken som råder i Drammensområdet for tiden.
    Flott at du tok deg tid til å komme på besøk på Arbeidsinstituttet i Buskerud, slik at disse ungdommene også får den oppmerksomheten de så sårt trenger. Nå kan man i disse dager lese i Drammens Tidene om at AI nok en gang trues av nedleggingsspøkelset. Dette har som «alt annet» med pengestøtte å gjøre. Hvor mye vil ikke samfunnet spare dersom ungdommene på AI holder seg på skole eller i arbeid? Veien til rus,kriminalitet og sosialkontor er kort for denne gruppen om AIs tilbud forsvinner.
    Fortsatt som du gjør, og ha AIs ungdommer i tankene når du hører om alle de som ikke «passer inn».
    Et spørsmål til deg: Kan du legge inn lenke til AIs sider i lenkesamlingen din på bloggen? Addressen er:
    http://www.aib.bfk.no
    Med vennlig hilsen Hilde Hansen

    Lik

  4. BÃ¥rd Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Drop-outs I was recommended this web site by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my difficulty. You are amazing! Thanks! your article about BÃ¥rd Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Drop-outs Best Regards Schaad Justin

    Lik

  5. Tilbaketråkk: Enhancing cognition in older adults also changes personality | Richard Boone Movie

  6. Sorry for the huge review, but I’m really loving the new Zune, and hope this, as well as the excellent reviews some other people have written, will help you decide if it’s the right choice for you.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s