Læraren

I dag har Tora Aasland og eg lagt fram stortingsmeldinga «Læreren – rollen og utdanningen». Her foreslår vi:

– Spesialisering av lærarutdanninga i to løp (barnetrinn og ungdomstrinn), noko som vil gje grunnlag for større fagleg fordjuping.

– Eit nytt fag «Pedagogikk og elevkunnskap» og praksis kvart år, som skal førebu ein lærar bedre på det som faktisk ventar i klasserommet.

– Rettleiing av ein mentor det første året for alle nye lærarar.

Vi foreslår dessutan mykje meir, ikkje minst når det gjeld rekruttering og forbetring av innhaldet i utdanninga. Eg er veldig stolt av meldinga. Eg trur den vil gje betre, fleire og tryggare lærarar i framtida. Her er nokre korte punkt om innhaldet, for den som ikkje har tolmod til å gå inn i sjølve dokumentet (som eg linka til over).

12 tanker på “Læraren

  1. Mye fornuftig her. Mer spesialisering blir veldig fint – mange studenter har vært frustrerte over å måtte lære «litt om alt».

    Jeg synes det er viktig at faget pedagogikk og elevkunnskap får et hovedansvar for et tema som holdninger til homofili. (Se min blogg i dag.)

    Mentorordning – slik man har i mange andre land – kan også bli bra.

    (Men som mange andre må jeg nok ta helga til hjelp for å finlese meldinga i detalj…)

    Lik

  2. Mentorordning er et fremragende tiltak, et tiltak som på sikt kan gjøre noe med en litt hanglende (men stadig bedre) delingskultur i skoleverket. Det skaper også ett rom for didaktisk refleksjon som også erfarne, men tidspressa lærere helt sikkert vil sette pris på. Så sant det lages rom for det på timeplanen, selvsagt. Og for min del; gjerne for mer enn ett år:)

    Lik

  3. Stortingsmeldingen ser ut til å inneholde en serie gode tiltak: Mentor-ordningen roper jeg hipp hurra for.

    Politikerne liker ofte å fremheve forskjellene mellom partiene. Denne gangen synes jeg partiene heller kan slå fast at det er bred politisk enighet om de tiltakene som blir foreslått. Selv har jeg vondt for å se at stortingsmeldingen har neon spesiell farge, heller ikke rød-grønn, men det bryr jeg meg katten om. Det viktigste er at meldingen inneholder mye fornuftig og på lang sikt vil øke kvaliteten på den norske skolen.

    Som lærer vil jeg fortsatt hevde at penger er et hovedproblem i skolen: Høyere lønn må til, og det må bli romsligere økonomi på skolene.

    Lik

  4. Veldig bra! Først GNIST og nå denne stortingsmeldingen inneholder gode tiltak som vil kunne få snarlig praktisk betydning for skolen. Gir troen på at nasjonal styring har noe for seg 🙂

    Hvordan forholder departementet seg til det pågående tilsynet i skolene ved Arbeidstilsynet? Kan det komme tiltak som følge av resultatene og konsekvensene av dette tilsynet? Vi har jo en viss pekepinn på hvilken retning resultatene vil gå i basert på fjorårets pilot-tilsyn.

    Lik

  5. Tilbaketråkk: IT inn i lærerutdanningen « Arne Krokan

  6. Mange ser ut til å glemme at vi har hatt en todelt lærerutdanning i mange år gjennom univeristetenes tilbud. Selv har jeg mellomfag nordisk og grunnfag historie, pluss litt til. Og så har jeg ett år med fagdidiaktikk, ped. og praksis.
    Synes absolutt de forslagene som kommer nå er gode! Å gi læreren tid til å være lærer er et utsagn man kanskje ikke skjønner hvis man ikke jobber i skoleverket selv. Vi får stadig nye oppgaver som andre yrkesgrupper burde tatt ansvar for. Når oopgavene blir for mange og for omfattende, føler man hele tiden at man ikke strekker til. Den følelsen tror jeg mer enn noe annet sliter ut norske lærere.

    Lik

  7. Jeg er veldig glad for å se at dere vil innføre en mentorordning. I tillegg håper jeg at praksisperioden blir utvidet, og at nyutdannede lærere får prøve seg mer alene i klasserommet under tett oppfølging den første tiden, muligens med noe redusert leseplikt. Jeg har ikke lest selve stortingsmeldingen, så om det står noe om dette der må dere ha meg unnskyldt. Jeg skrev forøvrig et innlegg på bloggen min for ca et år siden om at vi trenger en turnus- og assistentlærerordning tilsvarende den legene har – http://tanketraader-ingunn.blogspot.com/2008/02/kjre-kunnskapsminister-jeg-vil-ha-en.html Dette er kanskje en god begynnelse?

    Lik

  8. Som vanlig ved slike reformer er jeg bekymret for tidsperspektivet. (Og vanligvis har jeg rett i å være bekymret.) Nå skal altså først Stortinget gjøre sine drøftinger og vedtak, deretter skal rammeplaner og «en felles, enhetlig struktur» utarbeides, og så skal de enkelte institusjoner finne fram til de gode løsningene lokalt. Selv om institusjonene naturligvis vil starte arbeidet umiddelbart, vil det være mange løse brikker helt til rammeplaner og struktur er endelig bestemt. Og alt dette skal være klart våren 2010 (altså om et drøyt år) slik at studentene høsten 2010 kan starte på ny lærerutdanning med godt forberedte planer og personale.

    Dette kan bli travelt!

    Lik

  9. Tilbaketråkk: Hepatitis transmission risk needs to be studied in nail salons, barbershops | Expedia Dictionary

  10. I believe that is one of the most significant information for me. And i am happy reading your article. However should observation on few common issues, The site style is ideal, the articles is actually great : D. Good job, cheers

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s