Fildeling igjen

Interessante innspel på posten min. Fleire tek opp kva rolle det offentlege bør ha. For meg er det ideologiske hovudpoenget at alle skal ha tilgang til kultur, ikkje at det offentlege skal bidra. Det har likevel (minst) ei stor føremon. Det kan sikre gratis tilgang for brukarar, utan ein må dynge på med reklame. Gratis tilgang er nok naudsynt for at det skal bli meir attraktivt enn ulovleg nedlasting. Vidar foreslår at dette skal organiserast i biblioteka. Interessant tanke, den bør vurderast nøyare.

Ellers ser eg at skyttargravsdebatten held fram i VG. Det er lett å forstå at plateselskap blir rasande på folka bak Pirate Bay, men vanskeleg å forstå at dei ikkje vel ein annan strategi. Sjå mellom anna kva Arne Krokan seier.

16 tanker på “Fildeling igjen

  1. din ukens favoritt: the the Infected har 67 musikere, 3 produsenter, et års studiotid og 2 dyre videoer, hvem betaler dette? Når denne ble innspilt var The The en ukjent artist og noen satset voldsomt og har forhåpentlig fått igjen pengene sine. Men disse kunstverkene med mye studiotid og mange musikere vil bli borte når alle skal ha musikken gratis, det vil komme mye musikk kanskje mer men det vil bli laget på laptopper hjemme og de vil ikke få den samme kvaliteten…så hvis kvalitet er viktigere en kvantitet så kan det bli lite nytt å kose seg meg med.

    Fildelingsdebatten er jo død, det blir ikke borte men at eiere av musikk gjerne vil ha betalt kan jo ikke være merkelig? Hva med en avgift på nedlastet GB over faktura fra nettleverandøren som går til musikk og film og andre kunstarter som er skadelidende? Tono og andre kan faktisk samle det inn.
    Jeg støtter ikke rettsaken mot Pirate Bay men skjønner jo at det er vanskelig for inneholdseiere.

    Lik

  2. Den etablerte platebransjen vil nok måtte endres uavhengig av piratebay. Kostbar studiotid vil nok avta enda mer med årene, ettersom mange artister gjør greie og ofte kreative produksjoner i sitt «rimelige» hjemmestudio. Det har vel alltid vært ulovlig med kopiering av materiale. Her må nok platebransjen jobbe kreativt videre, samt skape nye produkter/tjenester som er interessant å kjøpe, om de skal bestå. CD og DVD formatet kan fort forsvinne… likeså Tono må kanskje foreta noen endringer.
    Jeg er MOT en videre monopolisering av musikk, og la et gammelt system lovbestemt vedvare i et forsøk til å hindre utvikling. La musikken virke først og fremst som et fordelaktig redskap for kreative utøvere/kunstnere (det er nok ikke de som alltid skriker høyest i denne torrent-debatten). Selve prosessen ved det å skape er mangfoldig, og vi trenger personer med kompetanse i alle ledd. (Alle er ikke like flinke til å mixe, mastre, markedsføre og selge m.m.)
    Selvfølgelig må artister/kunstnere tjene penger, spørsmålet er hvordan? Lytterne forsvinner ikke.

    Lik

  3. JEG HÅPER IKKE AT DE STORE PRODUKSJONENE BLIR BORTE…tenk en verden uten Remain In Light, Achtung Baby, Violator, pet sounds, Whats Going On, So, Ok Computer og Abbey Road. dette er store dyre produksjoner med fantastisk musikk jeg ikke vil være uten. Selvsagt kommer det utrolig mye bra fra rimelige hjemmestudioer også og det er akkurat det jeg er ute etter: variasjonen. Unge Venstre har jeg vært å hørt på si at all musikk skal være fri og hvis artister trenger penger så må de jo bare dra på reforeningsturne…og da faller jeg av helt. Musikk skal være for alle om du laster ned eller kjøper CD/LP men det er riktig at de som skaper dette skal ha betalt hvis de ønsker selv det. Produsere musikk koster og noen må ta kostnadene og noen artister må kunne leve av det for å skape mer og bedre musikk. Hvordan det skal distribueres er jo mindre viktig og om plateselskaper skal leve videre slik de er nå er jo også mindre viktig. Men musikken må få gode vekstmuligheter. Og til sist vil jeg si til alle som sier at platebransjen må finne nye og bedre måter å selge musikk på at det er ikke lett å konkurere med Gratis og Raskt (som fildeling faktisk er). Så gode forslag mottas men stor takk.

    Lik

  4. Viktigste faktor er å fremme et godt grunnlag for musikerens produksjon og eksistens fremover. Man kan tilby en gunstig tilskuddsordning/lån som stimulans for å foreta en god (stor) produksjon. Sponsorer og innvestorer kan jo også melde sin interesse om salgskanalen blir bedre.

    Det er lenge siden bredden av musikk-verdenen har vært godt representert i en CD-butikk (eks. distriktene), og VG-lista har regjert for mye. Kommersiell musikk taper kanskje noe terreng nå, men den nye situasjonen tvinger kanskje frem en positiv balanse.

    Å kjøpe vinylplate føltes annerledes enn CD, kanskje fordi vinyl måtte man være forsiktig og behandle den varsom. CD platen føles ikke like ekslusiv å eie, og den vil nok heller ikke vare lenge. Et nytt produkt må nok skapes som gir en god følelse og ekslusivitet å eie, noe som gir en større differanse-følelse mellom brent og kjøpt CD.

    Lik

  5. Jeg er enig i det du sier men ingen sier hvordan.
    Selvsagt vil man gjerne gi ut noe alle vil kjøpe men hva og hvordan er spørsmålet…

    Støtteordninger virker bare til et visst punkt hvis de ikke mangedobbles bare for musikksegmentet og lån til artister som vil lage noe stort er vanskelig for alle vil lage noe stort men fryktelig få greier det. Og det finnes nettbutikker som virkelig har et bredt utvalg til de som vil kjøpe så det er jo bare å handle der, eller bestille lokalt i din butikk.

    Lik

  6. Du ser ikke ut til å forstå at det faktisk koster en del penger å «drive» en artist. Staten skal definitivt ikke ta på seg å være lønningspose for artister slik at deres åndsverk kan være gratis på internett.

    Kultur ER for alle, det er bare å skaffe seg en radio eller starte en a capella gruppe om man virkelig ikke har nåla i veggen. Men å produsere film og musikk koster faktisk penger, og er ofte et levebrød for de som driver med det. Her taler du for nullrespekt ovenfor deres åndsverk og levebrød.

    Dessuten er ikke SVs universelle «Staten kan eie og drifte det!» løsning annet enn en utopi i dagens Norge, og det viser seg gang på gang at partiets medlemmer er fullstendig utenfor den virkelighet vi må forholde oss til.

    Lik

  7. Endelig ! Endelig er det en som sier det. Ja artistene må ha betalt. Men de må finne NYE forretningsmodeller. Når platespilleren kom klaget artistene over at ingen kom til å gå på konserter når de likegodt kunne høre musikken hjemme. Det skjedde ikke.

    Under den industrielle revolusjonen laget folk opprør fordi de var redde for å miste jobbene sine. Plateberansjen sier de mister jobbene sine. Ja, det er helt greit. Hvis vi ikke skal tilate utivikling fordi noen mister jobben sin kan vi like godt kle av oss og gå rundt å klubbe ned dyr, lage bål med pinner og sove i huler. Folk mister jobben av utvikling, og det er helt greit. Verden går fremover.

    Jeg tror at løsningen kan være at artister må satse mer på live-konserter og løsninger som Spotify. Spotify er genialt når det kommer til musikk. Reklame av og til, greit, jeg kan betale meg bort fra reklame hvis jeg vil. Problemet med Spotify er at norske artister ikke vil være med. Hauevis med norske artister er borte fra Spotify. Mens artistene sitter å ser på at fremtiden går fra dem prøver dem og fange framtiden med en sytråd. Nei, norske artister, bli med på Spotify!

    “Preventing copying of digital data is like trying to make water less wet”

    Lik

  8. Flott at du som minister ser at det slående samfunnsøkonomisk lønnsomt med fri fildeling! Siden den marginale produksjons- og distribusjonskostnaden er tilnærmet null, vil samfunnet tape stort på om dagens priser opprettholdes. Som mange er inne på gjenstår det å se hvordan de initielle produksjonskostnadene skal dekkes (reklamefinansiering, relaterte produkter og opptredener, støtteordninger), men dette må analyseres løsrevet fra distribusjonen etter at det digitale produktet foreligger.

    I tillegg er det ikke tvil om at produksjonskostnadene også har sunket drastisk gjennom at folk har tilgang til hjemmestudioer o.l. – samt muligheter for sampling og mixing av eksisterende materiale.

    Helt parallelle betraktninger gjelder selvfølgelig for alle digitale produkter, f.eks. åpen programvare.

    Lik

  9. Typisk SV å foreslå at skattepenger skal brukes til å finansiere betaling for musikere. Finnes det i det hele tatt noe område som SV har betenkeligehter med å bruke andres opptjente midler til? Dette minner om gamle Sovjet. Hvem skal bestemme hvilke artister som har livets rett? Skal alle få betaling – uavhengig av kvalitet? Antall nedlastinger? Dette sørger markedet utmerket for i dagens system. Det er rettstatens oppgave å sikre opphavet og å dømme de kriminelle som sprer andres åndsverk. Men slike prinsippielle sider ser dessverre ikke sosialister.

    Lik

  10. Kåre H.
    Du glemmer visst hvem som avgjør livets rett i dag. Vil du ha et samfunn uten endring og utvikling? Jeg tror ikke det er mulig å stenge ungdommen ute, og skal man fotfølge skattekronene så er det nok verre ting de går til enn skaperne. En jevnere fordeling er ikke å forakte.

    Lik

  11. Tilbaketråkk: Piracy! The Current Debate | random thoughts about random things

  12. Jeg er for endring og utvikling. Men jeg forstår ikke hvorfor musikk skal være gratis, alt mulig kan jo stjeles under argumentasjonen: det bør være gratis…er det alikevel lov? Noen bruker penger og energi på lage/spille inn musikk hvorfor bør de ikke få betalt? jmfr Kindle /sony ebook reader; selv om det finnes ebooklesere så det jo ingen som insisterer på at alle bøker skal være gratis (eller finnes det en debatt om dette som jeg ikke kjenner til?). Enten så må artister få betalt eller så blir det kun musikk som MP3, uten cover, uten produksjon og med en lav terskel for lydkvalitet noe som igjen vil gjøre oss musikkfans litt fattigere på kulturel input. Det er det jeg gruer meg mest til.

    Lik

  13. Tilbaketråkk: Popultation Control: The 800 Pound Gorilla in Earth’s Room | Innovation Toronto

  14. Tilbaketråkk: Popultation Control: The 800 Pound Gorilla in Earth’s Room | Innovation Toronto

  15. Tilbaketråkk: Popultation Control: The 800 Pound Gorilla in Earth’s Room | Innovation Toronto

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s