Meir kreativitet

Takk for mange og grundige innspel til diskusjonen om kreativitet i skulen generelt, og mi opning for å diskutere eit nytt fag eller ei ny ramme for kunstfag og kreativitet i skulen. Det er ulike syn på dette, og heile spekteret er representert. Det er trong for vidare diskusjon om dette og andre måtar å sikre ein kreativ skule på.

Eg tek med meg innspela og synspunkta vidare, og vil bruke eit eller to i talen min på konferansen skapande læring 2009 i morgon. Her skal eg innleie til diskusjon, og mellom gå inn på diskusjonen om fag. Ein annan person som skal tale på konferansen er briten Paul Roberts. Han er ein av strategane bak den britiske satsinga på skapande læring. Eg møtte han i London for berre ein månad sidan.

9 tanker på “Meir kreativitet

  1. Dette er en interessant diskusjon. Kreativitet som eget fag høres ut som en litt rar idé, fordi kreativitet er noe som skal inngå i alle fag. For eksempel skal jo matematikk være et fag som åpner for kreativitet og som er både praktisk og estetisk. Hvis alle kreative fag skal inn i en «kreativitets»-paraply, blir det ikke mye igjen utenfor…

    Lik

  2. Jeg er for et styrket kreativitetsfokus i skolen, men et eget kreativitetsfag høres litt merkelig ut.

    Kreativitet må vel kunne defineres som en egenskap som barn i barnehage og skole utvikler gjennom arbeid med ulike fenomener, fag og fagområder på ulike måter og i ulike konstellasjoner.

    Det som etter min mening fremmer kreativitet er arbeidsmetoder hvor barn/elev er aktiv part i læringsforløpet i dialog og samhandling med kyndige lærere. Med kyndig mener jeg lærere som har sterk faglig og barnefaglig kompetanse, og som evner å sette dette ut i samhandlingsprosesser med barn. Derfor er det underlig at man skal styrke den skapende læringen i skolen ved å svekke de fagene som kanskje har jobbet mest med å utvikle elevenes kreative kompetanse!

    Faget ”Kunst og håndverk” er et av de fagene hvor nettopp kreativitet materialiserer seg for eleven gjennom prosesser i materialer, teknikker og uttrykksformer. Prosessen i det kreative forløpet blir tydelig i det konkrete arbeidet gjennom elevens valg og bortvalg underveis i arbeidsprosessen med et formuttrykk. På denne måten kan arbeid i faget ”Kunst og håndverk” gi elevene forståelse for kreative prosesser som fenomen og læringsprosesser i abstrakte faglige problemstillinger.

    Jeg tror at du vil se en giv for kreativitet og innovasjon i skolen om du styrker lærerutdanninga i de praktisk estetiske fagene(kunstfagene) og setter fokus på kreative arbeidsformer i alle fag, og ikke minst i arbeid på tvers av fag i flerfaglige og tverrfaglige konstellasjoner.

    Anne Bamford konkluder i «The Wow Factor» med at «Kunstfaglig utdanning øker samarbeid, respekt, ansvarsfullhet, toleranse og verdsetting og har positiv innflytelse på utvikling av sosial og kulturell forståelse ”(s.144 norsk utgave). Dette burde gi grunnlag for å styrke de estetiske fagene (kunstfagene) i skolen og inkludere dans og drama, samt sette fokus på kreativitet i alle fag som fenomen og mål for elevenes utvikling.

    Lik

  3. Tilbaketråkk: Innspill til kunnskapsministeren « OM KUNST, ESTETIKK OG LÆRING

  4. Tilbaketråkk: Syracuse fires assistant basketball coach Fine | Young Black Celebrity Gossip

  5. Tilbaketråkk: ugg boots canada - Salsa vietnam hanoi ugg boots canada - salsavietnam

  6. Tilbaketråkk: Sweet Tech Blog » Acer Aspire One D270 netbook up for pre-order

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s