Svar sosiale medier

Takk for mange interessante synspunkt på kronikken min om sosiale medier. Eg har tenkt å få på ein versjon i ei papiravis over påske, og fleire innspel førte til endringar (Erlend om universell utforming, Frank Emil om språk, Mina om utforming av tekst).

Eldar har lagt ut sin kommentar etter at eg skreiv ut artikkelen min. Han utviser ein sunn skepsis eller edrueleg haldning som eg deler. Difor er ikkje mitt argument at sosiale medier i dag har alle dei trekka ved seg eg skildrar, men at potensialet er der. Massemedia har den eigenskapen ved seg at dei sprer informasjon frå ein sender til mange mottakarar. Sosiale nettbaserte medier har dei eigenskapane ved seg at dei kan gjere mange til deltakarar og spre informasjon mellom mange. Det potensialet må vi bruke er min bodskap.

Eg vil likevel legge til at mange av oss godt vaksne undervurderer kor mange som deltar. 91% av alle under 30 er på Facebook, og ei rekke andre nettsamfunn er store (YouTube, Wikipedia, Myspace t.d). Ei rekke temabasert nettsamfunn er også store. Bruken av desse er det derimot mykje som gjenstår på, ikkje minst den politiske bruken.

Denne (og andre) kommentaren har det positive ved seg at det får meg og andre som les til å reflektere meir over dette viktige spørsmålet!

3 tanker på “Svar sosiale medier

  1. Nå er det ikke mye som får plass i en kronikk, men et perspektiv synes jeg du mangler. Dette er knyttet til hva som faktisk diskuteres og deles i de sosiale mediene. Disse medienes evne til å spre informasjon raskt medfører at de favoriserer «kjapp» informasjon, som f eks nyheter og dagsaktuelle tema. Dette blir ofte initiert av den tradisjonelle pressen, noe foranledningen til at du begynte på denne kronikken (Hege Skjeies innlegg i DN og den påfølgende debatten på nettet) er et eksempel på.

    Hva med den mer «langsomme» informasjonen, som i praksis er det utdanningssektoren primært må forholde seg til? På dette området har myndighetene mulighet til å ta aktive grep og tilgjengeliggjøre store mengder informasjon på måter som kan gjenbrukes i undervisning, og spres og diskuteres gjennom sosiale medier. Jeg tenker her på på gamle filmaviser, fjernsynsrkivene til NRK, fotosamlinger etc. Mye av dette materialet er ikke lenger bundet av økonomiske rettigheter, og det offentlige (ABM-sektoren og NRK) er allerede de som forvalter materialet.

    Dessverre ser det ikke ut til at de offentlige aktørene er særlig opptatt av tilgjengeliggjøring. De gjør i alle fall sitt beste for å hindre gjenbruk. Noen bloggposter som eksemplifiserer problemstillingen:

    http://infodesign.no/labels/=C3=85pent_innhold.htm

    Nå er jo dette primært Giskes ansvarsområde, men de positive ringvirkningene kan virkelig komme til sin rett innen undervisningssektoren. Her må noen snakke sammen!

    Din forgjenger gjorde et viktig grep med opprettelsen av NDLA. Her har Staten vært fødselshjelper. Nå kan det være på tide å utvide perspektivet og se på hva en kan utnytte av eksisterende ressurser.

    Utenlandske arkiv (og enkelte kringkastere) publiserer materiale med tanke på gjenbruk. Erfaringene ser ut til å være gode. Vi må komme på banen i Norge også. Det er for eksempel for galt at elever i dag må gå til amerikanske arkiver dersom de skal finne gjenbrukbart materiale (video, foto go lydopptak) fra krigen. Det tjener neppe undervsningen.

    Du viser at du har godt grep om disse problemstillingene, så jeg trenger trolig ikke si noe om betydningen av at materialet er tilgjengelig uansett hvor en befinner seg. Tilgang begrenset til skolen og i biblioteket vil ikke kunne utløse de positive ringvirkningene som en mer åpen tilnærming.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s