Digital spørretime – eit eksperiment

På onsdag 6.mai skal eg gjennomføre eit eksperiment klokka 14-15. Eg skal arrangere den første digitale spørretimen i norsk politikk (så vidt eg veit).

Kvifor: Eg meiner det er bra om vegen frå deg til ein politikar er kort. Sosiale medier kan gjere det lettare. Eg vil forsøke å la folk få stille meg spørsmål live og uredigert om politikk slik det er i Stortingets spontanspørretime eller på eit torgmøte i ein valkamp.

Kva skjer: Frå klokka 13.00 på onsdag kan alle som vil stille meg spørsmål. Det kan du gjere ved å gå inn på bloggen min her eller ved å gå på www.twitter.com/bardvegar og sende meg eit spørsmål med hashtag #spørSolhjell.

Frå 14.00 – 15.00 vil eg sitte og svare. Til det vil eg bruke eit verktøy som heiter CoverItLive. For deg vil det sjå ut som eit vindauge på bloggen min der spørsmål og svar kjem opp, og der du kan legge inn spørsmål direkte.

Kva gjer du: For å stille spørsmål held det at du gjer det via bloggen min eller twitter. Dersom du vil følge med på spørretimen må du vere inne på bloggen.

Eg tek imot spørsmål om SVs politikk, om kunnskap – i prinsippet om alt. Eg svarer imidlertid berre på det eg kan svaret på, det det går an å svare nokså kort på og på seriøse spørsmål. Det vil seie at detaljerte spørsmål om timetalet i ulike fag eller kva som står i ein paragraf i voksenopplæringslova kan det hende eg må kome attende til seinare. Likeeins vil eg neppe svare grundig på store spørsmål om meininga med livet. Kanskje vil eg og samle opp enkelte tema og svare som del av ein heilskap. Eg vil heller ikkje føle meg forplikta til å svare på generelle kommentarar eller påstandar.

Dette er eit eksperiment. Eg veit ikkje heilt korleis det vil gå. Blir det få eller mange spørsmål? seriøse eller useriøse spørsmål? fungerer det tekniske? Har du spørsmål om gjennomføringa kan du sende kontakte Christine Dancke på christine.dancke@sv.no eller www.twitter.com/chrissypop eller legge igjen ein kommentar. Eg er oppteken i morgon, men skal sjå innom bloggen utpå ettermiddag/kvelden.

Dersom den digitale spørretimen blir ein fiasko blir det kanskje den siste eg har. Dersom vi får det til skal eg gjere det igjen. Velkommen til digital spørretime!

31 tanker på “Digital spørretime – eit eksperiment

  1. Det blir svært interessant å se om dette kommer til å fungere.

    På mange vis så er det jo samme formen som når f eks VG har «NN svarer VG-leserne nå!», men tror ikke jeg så langt har sett Cover it Live-versjonen.

    Også interessant å se hvordan spørsmålene vil preges av at dette går ut på bloggen din og Twitter – kanskje får du bare pusete spørsmål fra folk som allerede er enige?

    Det interessante er vel at folk i prinsippet jo også kan begynne å blande seg inn i selve diskusjonen igjen, fordi hvem som helst kan svare på spørsmålene. Kanskje deltakerne vil begynne å rette på svarene dine, eller andres spørsmål, i stedet for kun å sende inn spørsmål?

    Uansett, skal bli interessant å se det «in action»!

    Lik

  2. Jeg liker dette eksperimentet, men selv føler jeg ikke at det er behov for en avsatt time til en «online spørretime», siden du allerede er på twitter, hvor man kan spørre om hva som helst når som helst. Jeg mistenker derfor at du ikke får så mange spørsmål via twitter. Uansett; pluss for Cover it Live, og jeg er spent på å se om folk som ikke allerede har brukt CiL er villige til å sjekke det ut.

    Lik

  3. Jeg tenker at det nye vil ligge i at du svarer folk live, dvs. at du ikke prioriterer at folk stiller spørsmål 13.00 og du svarer 14.15? Det vil likne avisers nettmøter.

    Jeg tror effekten ligger i at du legger ut et spørsmål i sanntid og så sitter folk og venter på svaret ditt, for det redigerte innlegget fins det mange av allerede.

    Lik

  4. Bra tiltak! Jeg har sansen for dette. Det jeg er nysgjerrig på, er om folk spør om andre ting enn om du hadde stilt opp på nettmøte hos Dagbladet eller VG, siden de er «hjemme» hos deg. Hvem tror du du når ut til her, som kanskje ikke dukker opp på andre nettmøter/stiller spørsmål på Twitter? Det hadde også vært interessant om du kunne si noe i etterkant om hvordan dette fungerte, om du fikk nye ideer, om den «digitale spørretimen» kan bli en digital høring, etc.
    Dersom du skulle bli oversvømt at ideer, så har Børge (forteller) skrevet om Ideastorm, hvor man kan registrere ideer og stemme på de beste.
    http://blogg.forteller.net/2009/03/10/regjeringen-2/

    Lik

  5. Spennende greier. Jeg har merket at du ikke bruker blogg og twitter til så mye toveis kommunikasjon, det skyldes selvsagt at du allerede har en jobb som krever ganske mange av døgnets timer. Så dette er bra ut.

    Jeg har som mål en gang å gjennomføre en skoledag hjemmefra, via nettet. Bruke læringsplattform, diskusjonsforum, epost og andre kanaler for å nå elevene, og kanskje en liten videokonferanse. Hvis nettmøtet ditt fungerer, skal jeg ta det med i pakken.

    Lik

  6. Vi gjorde faktisk et tilsvarende «eksperiment» for rundt ti år siden. Jeg husker ikke nøyaktig anledningen, men vi hadde partiledelsen og deler av stortingsgruppa på «nettmøte» på IRC.
    HVor vellykka dette var kan vel kanskje diskuteres, og det var vel et noe annet publikum enn det du når i dag (selv om enkelte av deltakerne kanskje til og med er de samme som dengang).
    Men jeg husker at det skapte litt engasjement og interesse blant folk på IRC i alle fall – og tanken på at man kunne snakke med «ekte politikere» på en sånn måte var nok ny for de fleste.

    Jeg skal se om jeg finner noen logger…

    Lik

  7. Jeg får si som folk sier til meg når jeg forteller oppglødd om en ny teknisk finesse: Ja, så du har tid til sånt, du…
    Lykke til!
    CoverItLive måtte vel kunne brukes av oss lærere som et slags hjemmekontor… 🙂

    Lik

  8. Tilbaketråkk: carlchristian.net » Utfordringer og muligheter ved nettdebatt og bruk av sosiale medier

  9. Litt synd at alt dette vert fokusert rundt ei gruppe menneskje på Twitter. Vert litt monopol på kven som fær meiningane sine høyrd.

    Børge (forteller) hev skrive um kvifor det er viktugt å høyra på andre enn marknadsleidaren. Det vert som å berre lesa blogger.com-bloggar av di dei er marknadsleidaren; då fær du kannhenda ikkje den breidda som gjerne finst:

    http://blogg.forteller.net/2009/03/24/mikroblogging-stemme/

    Det at Twitter er som epost der du berre kann senda til dei med same adresse som deg, er og ein fæl uting. Det gjer Twitter veldig mykje mindre verdifullt, i all sin monopolistiske framtoning.

    Lik

  10. Så spennende – en minister som bruker CoverItLive på egen blogg! Jeg er veldig imponert og gleder meg til å se hvordan det fungerer, hva slags type spørsmål du får og ikke minst fra hvem.

    Skjønner imidlertid ikke helt poenget med at man bare kan spørre på Twitter fra kl 13 i morgen, hvorfor har dere lagt begrensninger på akkurat det?

    Lik

  11. Det skyldes hovedsakelig at ministeren skal svare mest mulig direkte, og ikke minst rekke å svare på alle spørsmål dersom det blir mange. Men dette er som han sier et eksperiment, så vi ser hvordan det fungerer denne gangen og tar med oss lærdom til en eventuell neste gang.

    Lik

  12. Tilbaketråkk: Still ministeren til veggs! | Elev- og lærlingombudet i Oslo

  13. @Odin Hørthe Omdal
    Som Bård Vegar skriver i bloggposten foregår spørretimen hovedsakelig på bardvegar.no, og her vil det være like gode muligheter til å stille spørsmål som fra twitter. For å følge andres spørsmål og ikke minst svarene, er det på bloggen disse kommer til å ligge.

    Da NRK (http://nrk.no/nyheter/1.6594421) og VG Nett (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=562638) har plukket opp nyheten om den digitale spørretimen, har budskapet blitt spredd langt utover de som har en brukerkonto på twitter. Fordi CoverItLive blir brukt er det mulig for alle som har tilgang til internett å delta i spørretimen.

    Jeg er derfor uenig i at den digitale spørretimen er fokusert rundt en gruppe mennesker på Twitter. Hva mener dere?

    Lik

  14. Det er jo litt skuffande at du ikkje vil svara grundig på store spørsmål om meininga med livet, Bård. Kanskje du sparar dette til ein annan anledning? For du har vel sjølv gjort deg opp ei meining om dette? Standarsvaret er forøvrig Kjærleiken, Trua eller Vona. Og ei passeleg lang grunngjeving er det sikkert mogeleg å finna ein stad. Eg meinar at du også bør gjere deg opp ei meining om fri vilje og om determinisme. Som kunnskapsminister bør du nok ha på lur eit godt underbudd svar på desse spørsmåla også! For du bør vite at om nokre år så vert dette viktige politiske saker.

    Lik

  15. Hei.

    Vil bare si at dette virker som et fantastisk tiltak. Det gir oss vanlige en fin og enkel måte å stille de spørsmål vi måtte ha til dere på tinget. Flott! Så til mine spørsmål.

    Implmenteringen av «Codex Alimentaruis» står for døren i år, men kunnskap/faktaviten blandt vanlige folk og i pressen rundt Codex er minimal. Hva kommer det av at et stort tiltak som Codex går de fleste hus forbi og at stortinget ikke går klart ut og informerer om slike tiltak?

    På hvilken måte, hvis noen, mener du Codex vil påvirke vår fremtid? Spesielt med tanke på tilgang på næringsstoffer og modning av våre barns hoder i ung alder.

    Lik

  16. Jeg håper du ikke er seriøs når du sier at «hvis dette ikke blir en suksess er det trolig siste gangen»… Internett er en «demokrati-maskin» i den forstand at det har potensialet for å bringe folk langt nærmere maktens korridorer, og gjennomlyse beslutninger og la folk ta del i beslutningsprosessene. Dere som folkevalgte har anledning å få større grad av feedback fra arbeidsgiveren, rett og slett…

    Jeg synes at sosiale verktøy i forskjellige former kan brukes til nesten alt mulig! Stortingsmeldinger kan utarbeides med en form for lukket Wiki, hvor man kan stemme frem forskjellige moduler og pirke på teksten i fellesskap. Man kan legge ut lister med hvilke organisasjoner og bedrifter man møter, slik at folk kan se selv om folkevalgte gir uforholdsmessig mye oppmerksomhet til forretningsinterresser.

    Generelt sett er det sivile underrepresentert i forhold til det private virker det som, gitt at det sivile har begrensede resurser. Per nå er det stort sett media som leker vaktbikkje men media sin rolle er på tur å bli radikalt forandret. Man har en og annen borgerrettighetsorganisasjon, men etter min erfaring har fast ansatte lobbyister fra private interesseorganisasjoner vel så mye oppmerksomhet som det sivile – og gitt at det skal så mye mer til å få igang en frivillig enn en betalt ansatt – så bør tiden og oppmerksomheten som folkevalgte deler ut nærmest være et produkt av antallet folk som organisasjonen representerer…

    Nå sklir jeg litt ut =) Generelt sett, flott at man tar i bruk nettet for å bringe folk nærmere folkevalgte, fortsett med det i alle mulige former og farger!

    Lik

  17. Det forundrer meg at så mange politikere med så viktige stillinger (som berører mange av oss), har tid til å springe rundt å gjøre «alt annet» her i verden. Kanskje ikke du Bård Vegard?

    Lik

  18. Kva tykjar dykk politikarar om kunnskapsløftet så langt? Elevar som kjem i skillet mellom ny og gamal reform er ikkje nøgde me informasjon om læreplanar og eksamenar osv. Lærarar veit like lite som elevar om opplegga rundt, og svar er ikkje lett å finna. Me tykjar opplegg rundt studieretningen Idrett blir komprimert for mykje inn på dei siste åra av VGS, og burde kanskje gå tilbake på nokon av ordningane som fanst før.

    Lik

  19. Tilbaketråkk: forteller's status on Tuesday, 05-May-09 20:28:58 UTC - Identi.ca

  20. Bare en av fire grunnskoler har skolebibliotekar over sju timer i uka ifølge Møreforskning. For å få til at skolebibliotekene blir noe mer utover å låne en bok i uka, trenges en opplæring i informasjonskompetanse og fagenes iboende kunnskapsstrukturer – og et skolebibliotekfaglig personale som har denne kompetansen – i faste stillinger på skolebibliotekene. Arbeiderpartiet vedtok enstemmig på sitt landsmøte nå i april at at «det skal satses på bemannede, utviklingsorienterte og dynamiske skolebibliotek som læringssentra i grunnskolen». Må det øremerking til for å få dette til, Solhjell? Ressursene er temmelig bunnskrapte i mange grunnskoler i våre kommuner.

    Lik

  21. Hei Bård Vegar. Vi har sett at søkningen til Design og håndverk på videregående skoler har gått drastisk ned etter kompetanseløftet ble innført. Fagene er i ferd med å bli borte som søkbart alternativ i enkelte deler av landet. Hva vil du gjøre med den lave søkning på Design og håndverk i videregående skole?

    Lik

  22. Hei Bård Vegar. Kunnskapsløftet ble innført i videregående skole høsten 2006. Strukturen ble endret fra å tilby formgivingsfag som ga studiekompetanse etter tre år, eller en yrkeskompetanse til å bli delt i to ulike retninger; Design og håndverk som gir yrkeskompetanse i mange ulike fag og formgivingsfag som gir studiekompetanse. Er det gjort vitenskaplige undersøkelser av effekten på reformen i videregående skole og spesielt med tanke på Design og håndverk/formgivingsfag?

    Lik

  23. Dette er et veldig bra tiltak!
    Har spørsmål rettet mot pedagogikk og skolebibliotek.
    1. Hvorfor er ikke skolebibliotek satsningen satt sterkere i fokus!! Har lest mange politiske program, svært få nevner skolebibliotek i sine program.
    2. Og hva kan du si om midler som vil strømme til kommune Norge, «øremerket» SKOLEBIBLIOTEK» i årene framover.
    Sats på skolebibliotek NÅ, det er VIKTIG!

    Lik

  24. Hvordan går det med arbeidet for å få etablert forskrifter for kulturskolevirksomhet

    og

    Hva tror du kommer til å skje med de estetiske fagene i grunnskolen fremover?

    Blir det et kreativitetsfag, eller kommer du til å jobbe for økt kreativitet i alle skolefagene?

    Lik

  25. Bibliotekarene i videregående skole er de senere år blitt belastet med utlån av lærebøker. I år er det kuttet i tilskudd til gratis lærebøker for elevene -fordi det er produsert flere digitale læremidler som skal taes i bruk som erstatning for den trykte boken. Ser ministeren for seg at dette skal gjennomføres i alle fag? Kan vi forvente at stablene med lærebøker til utlån vil minke tilsvarende?
    På vegne av mange slitne bibliotekarer som heller ville bruke tiden til veiledning og opplæring av elevene i kunnskapsgjenfinning i digitale og trykte kilder.

    Lik

  26. Tilbaketråkk: Twitter Trackbacks for Bård Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Digital spørretime – eit eksperiment [bardvegar.no] on Topsy.com

  27. Sometimes I just think that people write and dont really have much to say. Not so here. You definitely have something to say and you say it with style, my man! You sure do have an interesting way of drawing people in, what with your videos and your words. Youve got quite a one-two punch for a blog!

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s