4000 nye lærarar

I går presenterte Utdanningsdirektoratet tala som viser utviklinga i grunnskulen dei siste åra. Tala måler kva som har skjedd etter 3 av 4 år med raud-grøne budsjett.

 

Siden den raudgrøne regjeringa tok over har det blitt 4000 fleire lærarar og over 2500 fleire lærarårsverk i ordinær grunnskule. Lærartettleiken har også gått i riktig retning sidan SV tok over Kunnskapsdepartementet, sjølv om utslaga er små. Det er no fleire lærarar i skulen som kan gje kvar enkelt elev den oppfølginga dei treng.

 

Under forrige regjeringsperiode var talet på lærarårsverk synkande samstundes som det vart færre lærarar pr elev. Vi har dermed snudd den negative utviklinga som var i skulen i heile forrige periode fordi ein prioriterte skattelette til dei rike framfor å satse på fellesskapet.

 

SV har større ambisjoner enn dette og mange stadar er det framleis mangel på lærarar. Difor vil vi i neste periode gå inn for sterkare nasjonal styring av skulesektoren for å sikre at det blir nok lærarar i skulen. Vi må også vurdere korleis vi kan ivareta alt dette.

4 tanker på “4000 nye lærarar

  1. Sterkare styring MÅ til. I vår kommune (og i MANGE andre kommunar)går talet på lærarar ned. Kommunen slankar budsjetta, og skjer ned på løyvingane til skulane. Staten sine overføringar til skuledrift må øyremerkast. Lokalpolitikarar evnar dessverre ikkje å prioritere skulen slik det bør gjerast.

    Lik

  2. Blir spennende og se når manifestet mot mobbing blir lagt fram.. Det skal jo være ferdig til 15 juni..
    Har litt forventninger til at noe vil skje snart i kampen mot mobbing..
    Men dere gjør for lite.. http://www.facebook.com/group.php?gid=95124285534&ref=ts

    Om du gjør en god jobb vil jeg holde meg vekke fra og si noe om men en ting er jo sikkert.. Skolene i Norge er elendige og du som statsråd hører alt for lite på de som står i det.. Elevene

    Lik

  3. Alt annet likt, så vil færre elever pr. lærer gi bedre mulighet til oppfølging og økt læringsutbytte.

    Flott om antallet lærere går i riktig retning, men det interessante tallet er jo først og fremst forholdet mellom antall lærerårsverk og antall elever, eller enda mer presist: Gjennomsnittstallet elever som må dele på hver lærer i hver avhold undervisningstimene.

    Det var vanskelig å finne igjen tallet «4000 flere lærere» på Utdanningsdirektoratets nettsider, men det ser der ut til at både gruppestørrelse 1 og gruppestørrelse 2 går (svakt) nedover.

    Nå ser jeg imidlertid at Utdanningsforbundet problematiserer bruken av GSI-tallene, ettersom det delvis dreier seg om usammenliknbare størrelser: http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____20588.aspx

    Tallene fra Utdanningsdirektoratet gjelder dessverre bare for grunnskolen, som har Grunnskolens informasjonssystem (GSI). Hvor er tallene for videregående opplæring – hvorfor finnes det ikke noe Videregående skolers informasjonssystem? Det burde du gjøre noe med!

    Er ikke et øyeblikk i tvil om at det trengs sterkere nasjonal styring av skolesektoren, hvis man ønsker et noenlunde enhetlig nivå på utdanningstilbudet over hele landet. Men skal man styre, så trenger man konkret, detaljert og troverdig informasjon om tingenes tilstand, også i videregående opplæring.

    Så kan dere kanskje også vurdere å innføre sterkere reaksjonsmuligheter mot skoler som ikke oppfyller opplæringslovens krav, slik jeg ser at de gjør i Sverige:
    http://www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-vill-skarpa-straff-for-skolor-som-misskoter-sig-1.871907

    Lik

  4. Tilbaketråkk: Bård Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Svar om IKT og lærarar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s