Kvalitet i barnehagen

I dag har eg lagt fram stortingsmeldinga om kvalitet i barnehagen. Det er første gang ei regjering presenterer ei slik melding. Hovudbudskapet er at no går vi frå fem år med satsing på lågare pris og utbygging, til fem år med satsing på kvalitet og innhald!

Meir om meldinga her

12 tanker på “Kvalitet i barnehagen

  1. Viktig melding for barnehagens fremtid! Alle førskolelærere ser frem til 5 år med kvalitetssatsing. Flott!

    Lik

  2. Bra at vi har fått en barnehagemelding som setter fokus på barnehagens kvalitet med flere førskolelærere og økt kompetanse til alle som arbeider i barnehagen.

    Selv om barnehagemeldingen har et eget underkapittel om IKT, mangler barnehagemeldingen perspektiver på det faktum at småbarna vokser opp i et teknologisk mediesamfunn. Det har verken førskolelærerutdanningen eller barnehagesektoren tatt ordentlig inn over seg enda. Medier er underkommunisert i rammeplanen og i barnehagemeldingen. Jeg savner omtale av at digitale medier kan knyttes til alle rammeplanens fagområder og til de fire prioriterte områdene i strategi for kompetanseutvikling.

    Må barnehagesektoren virkelig vente til departementet har vurdert å opprette en nettportal om og for barnehager tilsvarende Skoleporten? Sektoren har behov for en ikke-kommersiell portal for informasjon, erfaringsdeling barnehagen imellom og for publisering av forskningsresultater. Kan ikke departementet bare bestemmes seg for det er helt nødvendig?

    I følge St.meld. nr. 31(2007-2008) om ”Kvalitet i skolen” vil departementet samle oppgaver innenfor IKT-feltet i ett nasjonalt senter for IKT i utdanningen fra 2009. Så vidt jeg forstår skal dette senteret også omfatte barnehagen som har stort behov for kompetanseutvikling og kunnskapsdannelse innen IKT. Hvorfor er ikke dette omtalt i barnehagemeldingen?

    Lik

  3. Nina: Fint fokus du har der ja. jeg har ikke lest barnehagemeldinga, men jeg antar at samme sak gjelder Musikk og K&H som forøvrig er fattigslig gjennomført på grunnskolenivå. SV selger godt budskap om dagen og alternativet er nok verre desverre..venter fortsatt på konstruktive handlinger jeg. Godt valg B.V. og SV.

    Lik

  4. Tilbaketråkk: Hurra for barnehagane

  5. KJEMPEFLOTT at regjeringen har kommet opp med slike konstruktive hovedpunkter for de neste fem års barnehagesatsning!
    MEN vi som er skeptiske til hvilke resultater som kommer ut av – og hvilken nytte man har av – kartlegging og tester på barnehagebarn kommer til å følge satsningen med argusøyne.
    GODT du skriver at kartlegging og tester skal brukes i de tilfellene hvor man ønsker å gi barnet et bedre tilbud. Hold fast ved det Bård V! http://twitter.com/kariannasandvik

    Lik

  6. Viktig at denne meldingen kom nå. Strålende!

    Fokus på barnehagebarns læring og sammenheng og samarbeid mellom barnehage og skole er virkelig viktige områder som regjeringen nå belyser. Jeg håper at St. meld. nr. 41 kan bidra til å gjøre læringsbegrepet og skolen litt mindre «farlig» i sektoren. Et helhetlig fokus på hele utdanningsløpet er veldig positivt, også for identiteten til nye førskolelærere som begynner i yrket.

    Noen personlige ønsker er at regjeringen tilrettelegger flere stipendiatstillinger med sikte på økt førskolelærerforskning. Det er viktig at vi får økt mangfold i barnehagedebatten som pågår om innhold. Jeg merker meg at det skrives mye i ulike fora om kartlegging. Personlig tror jeg at førskolelærere er ansvarlige nok til å bruke kartlegging som en ressurs, ikke som et instrumentelt verktøy. Jeg håper ihvertfall det.

    Det kunne også vært et større fokus på organisasjon og ledelse i sektoren. Nå har skolen fått sin skolelederutdanning. Noe tilsvarende er også nødvendig for barnehagesektoren. Håper også at førskolelærerutdanningen kan utvides til fire år, med ett år viet til spesialisering.

    Midler til BU-utdanning for assistenter er et ønske. Her i Bergen kommune ønsker vi å utdanne flere hundre assistenter til fagarbeidere, men det er knappe ressurser. Det hadde vært positivt om stat og kommune kunne få til en «kompetansedugnad» for de ufaglærte. Sist, men ikke minst, håper jeg at regjeringen viderefører kompetansestrategien for barnehagen. Barnehageløftet representerer virkelig et faglig løft for sektoren, selv om jeg synes at det er knappe midler på området, særlig sammenliknet med skolesektoren. Det er eksempelvis begrenset hva en by som Bergen kan få ut av 1,3 millioner fordelt på over 200 barnehager. Kan vi få et enda større «løft» på området?

    Til slutt håper jeg at du kan hilse din søster fra meg. Vi var begge ansatt i Bydel Ullern da jeg fungerte som seksjonsleder der, og jeg savner virkelig å arbeide med henne. Jeg vet også at hun er dypt savnet på bydelen.

    https://www.bergen.kommune.no/tema/personalrommet?sectionId=1823

    Lik

  7. Bra med slik reform.Flott med fokus på innhold. Siden du nevner krav om fler foreldresamtaler etterlyser jeg mer ressurser til grunnbemanning. For oss merkes det godt når pedagogisk leder er mye borte fra barna, og mer blir det med krav om foreldresamtaler som krever forberedelse, gjennomføring og etterarbeid. (når man da har 20 barn og regner en gjennom snitt på 3-4 timer pr barn ganger to pr år). For eksempel :Etter at vi mistet kjøkkenassistent og fortsatt må opprettholde matservering merker vi at dette går utover tiden med barna (ja de er med på matlaging, men det er ikke alltid praktisk mulig i hele prosessen.) Flere barn pr personal, flere krevende oppgaver uten ekstra ressurser kan bli en for stor belastning på sikt………Så dette er en spennende tid for barnehagene

    Lik

  8. Arbejdsglæde Foredrag
    Du får inspiration til et godt liv på jobbet og i fritiden.
    Det vi egentlig burde tage alvorligt er det, der bringer os glæde. Det der fylder os op på den gode måde, det der giver energi og følelsen af at være fri. Dette arbejdsglæde foredrag tager glæden for livet til en helt ny dimension. Arbejdsglæde handler om at bringe nogen af de bolde i spil som giver dig følelsen af velvære, overskud og energi. Det er tid til at have det sjovt, når vi er på arbejde.
    Skal arbejde være alvorligt?
    Mange mennesker har en overbevisning om, at vi hurtigere løser opgaverne i en stram og alvorlig kontekst. Er det muligt, at vi rent faktisk producerer mere, er mere kreative og bedre til at kommunikere, når vi bringer glæden og humoren mere i spil? Kunne det være at livet ville glide nemmere, hvis vi tog det lidt mindre tungt?
    På dette foredrag får du 5 gode vaner til et sjovere liv. Du får muligheden får at slippe din stress, dine bekymringer og hermed nyde dit arbejdsliv. Når vi har det sjovt på arbejdspladsen bliver livet meget nemmere at leve. Rent psykisk bliver du også lettere. Du oplever flere succesoplevelser når du har friheden til at have det sjovt!

    Lik

  9. BÃ¥rd Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Kvalitet i barnehagen I was recommended this web site by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my difficulty. You are amazing! Thanks! your article about BÃ¥rd Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Kvalitet i barnehagen Best Regards Cassetta Andy

    Lik

  10. Hey very cool website!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your website and take the feeds also…I’m happy to find so many useful information here in the post, we need develop more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . .

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s