God sommar – bloggpause til 20.juli (vidare til om lag 29.juli)

Eg byrjar ferien min i morgon fredag 3.juli. Eg tek total bloggpause fram til om lag 20.juli. Då ser eg innom igjen.

Ha ein fin ferie alle saman. Gjer som meg, lad opp til ein viktig valkamp.

18.7: Berre innom og ser at alt er stille, her som i samfunnet ellers. Tek ei gode veke til med bloggpause, er i Sverige den neste veka

24.7: Gløymde ved forrige sjekk å skrive ny dato for å kome innom, om lag 29.juli – altså midten av neste veke.

13 tanker på “God sommar – bloggpause til 20.juli (vidare til om lag 29.juli)

  1. God sommer! Du har jo alltids mulighet til å ta med boken Hvordan oljefondet kan hjelpe verdens fattige som du snart vil få tilsendt ut i sommervarmen 😉

    Lik

  2. Kjære Bård Vegar Solhjell!
    Jeg leste i Aftenposten i dag om hovedpunktene i Midtlyngutvalgets rapport. Jeg ble glad for det jeg leste. Jeg er med i en tverrfaglig gruppe som har arbeidet i forhold til skoler, PPT o.l. for å prøve å finne fram til enkle arbeidsmåter for å kunne fange opp barn som strever på skolen så tidlig som mulig. Gruppen er satt sammen av nevrologer, barnepsykiater, spesialpedagoger fra BUP og PPT og pårørende. Vi har snakket med PPT i Oslo, hvor man har et spennende prosjekt i Gamle Oslo med overkommelig screening av elevene når de starter på skolen. Dette kan også gi svært viktig informasjon til skole og helsevesen om et barn skulle stagnere i utviklingen eller vise tilbakegang. Dette arbeidet blir mye lettere om man får på plass den dokumentasjonsboka du skisserer i Aftenposten i dag, fredag 3.7.2009. Lykke til videre med dette livsviktige arbeidet!
    mvh
    Hans Jørgen Østberg,
    spesialpedagog,
    Sogn senter for barne- og ungdomspsykiatri,
    Ullevål universitetssykehus,
    Oslo

    Lik

    • Hei Hans J. Når kreatrive fag som bl. a. Musikk og K&H finner sin riktige plass tilbake i skolen, da vil det nok være noen elever som mestrer og smiler mer. Mennesket er nok mer vidsynt og vil ha friere valg enn det Mr. Solhjell kan se.
      I politikken snakker man ofte om verdier og ender opp med flotte men begrensete. Nødvendigheten å snakke om alle aspekter er nødvendig for å ikke stenge ute noen.

      Lik

    • Hvis med å fange opp de som strever, mener elever uten medfødte funksjonshemninger, er det bedre at skolen begynner med undervisning basert på grunnleggende pedagogiske prinsipper. Den finnes det nemlig ikke forsvar mot. Alle elever vil oppnå læring/kompetanse som overgår dagens pensumkrav med en slik undervisning.

      Med unntak for elver med medfødte funksjonshemninger vil det daikke lengre være bruk for nevrologer, barnepsykiater, spesialpedagoger fra BUP og PPT i skolen.

      Lik

  3. Ikke gå i Frp`s felle og polemiser på Frp`s premisser. Det alle ser er følgende: Frp lover penger til alt og alle. Det er det eneste partiet som ikke har stemt for Handlingsplanen. Frp kommer til å tappe Oljefondet. Når oljen tar slutt , trenger Norge pengene. Da er fondet tomt. Tving Frp til å debattere økonomi. Hvor skal de ta pengene fra?? Og hvor skal de ta pengene fra når fondet er tomt?

    Lik

  4. Jeg har sendt deg et forslag for skolen som er anbefalt og ønsket av forskere, professorer, rektorer, lærere, elever og foreldre. Siden forslaget er en genistrek som på en enkel måte gir løsninger på det meste som svikter i skolen, det kunne derfor være interessant å høre hva du mener om det.

    Lik

    • Ja, det ville være svært interessant! Jeg tenker at det gjøres mye godt arbeid i skolen per i dag, men at det er viktig at flere elever har en meningsfull og konstruktiv læringssituasjon slik at minst mulig krefter og engasjement går til spille. Jeg synes også skolen har et viktig delansvar i forhold til alle de som på grunn av medfødte eller ervervede skader eller mangler trenger ekstra eller annerledes oppfølging for å få et likeverdig utbytte av opplæringen. Men hvordan kan jeg få tak i ditt spennende forslag?

      Lik

      • Jeg er helt enig med deg. Om skolen tar i bruk undervisningsopplegg som er skreddersydde til måten hjernen lærer på, vil de også ha det best tenkelige verktøyet for å hjelpe de som har medfødte begrensninger.

        Pedagogikk som gir høy læring/kompetanse er en forholdsvis enkel disiplin, og samtlige elever har en læringskapasitet som overgår grunnskolens pensum mange ganger. Alt som kreves er en undervisning som settes i system:
        Det du lærer i femte klasse skal legge grunnlaget for det du skal lære i sjette, og det du lærer i sjette, skal være fundamentert på det du lærte i femte, samtidig som det skal legge grunnlaget for det du skal lære syvende. Det du lærer i leksjon 1 i sjette klasse, skal legge grunnlaget for det du skal lære i leksjon 2, og det du lærer i leksjon 2, skal være basert på det du lærte i leksjon 1, samtidig som det skal legge grunnlaget for det du skal lære i leksjon 3, etc.

        Bloggen tar ikke lengre kommentar, se neste….

        Lik

      • Selvsagt skal hver eneste leksjon skreddersys til et helthetlig undervisningsopplegg, både når det gjelder innhold, virkemidler, etc.

        Dette er nøyaktig det samme systemet som styrer alt i universet, og den eksakt samme måten som hjernen tilegner seg læring/kompetanse.

        Det høres enkelt ut, men når undervisningen baseres på ferdig tilrettelagte leksjoner, kan de også forbedres for hvert eneste år. Det er pedagogikkens mest grunnleggende kjennetegn at undervisningsopplegg blir bedre og bedre. Om de ikke blir det, er de ikke pedagogiske. Det kan kanskje virke litt nytt, men evolusjon skjer på den samme måten.

        Bloggen tar ikke lengre kommentar, se neste….

        Lik

  5. Undervisning som blir pedagogisk tilrettelagt/gjennomført har et par hundre andre fordeler også, samtidig som det i seg selv vil eliminere mye av det som i dag svikter eller skaper problemer i skolen.

    Det er en genistrek. Det er enkelt, men det er presist, fleksibelt og fremtidsrettet, og det garanterer læring til hver eneste elev, fullstendig uavhengig av bakgrunn, skole, lærer og elev. Det tar i bruk ny teknologi på en måte som vil forandre måten nettet brukes på.

    Skal du vite mer, bør du være utenom det vanlig interessert i undervisning som fungerer, og helst være begeistrert for det vakreste som finnes: Ungdom, nysgjerrighet og fremtid.

    Om du legger ut epost-adressen din eller et tlfnr, kan jeg sende deg et PDF-hefte med en litt bedre beskrivelse.

    Bloggen tar ikke lengre kommentar, se neste….

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s