Tidsklemma – og tips som redaktør av Nettavisen

Tidsklemma tar meg for alvor. Eg skulle svart om barnehagar, kristenfolk og Sponheim men med program frå 8-22 har eg ikkje makta dei siste dagane. Skal svare om barnehagar så raskt eg kan, deretter spørsmål om LO-kristenfolk. Det andre får kanskje passere no? Eg slit med å halde tritt slik det er no, for å seie det som det er.

Ellers alt bra! Rundt forbi i Akershus på dagen i dag, Litteraturhuset om klima på kvelden. I morgon er det Kristin på politisk kvarter mot Sponheim og god måling for SV og raud-grøne.  Eg skal i nokre debattar med Ine Eriksen Søreide.

På fredag skal eg vere gjesteredaktør i Nettavisen. Eg har valgt meg ei tema, som er klimaendringane og Noreg. Under den paraplyen har eg tenkt å undersøke ulike ting. Kva kan faktisk skje her på berget som følge av klimaendringane? Korleis kan du hindre oljeboring i Lofoten? Kvar bruker vi dei beste forskarane våre i dag, fossilt eller fornybart? Kva er biletet av Noreg internasjonalt?

Men eg treng fleire tips! Har du forslag til saker under denne headingen, eller litt i ytterkanten, så legg igjen kommentar!

15 tanker på “Tidsklemma – og tips som redaktør av Nettavisen

  1. Du burde kanskje også stille spørsmålet: hva skjer om vi faktisk ikke kan påvirke klimaforandringene? Tenk om dette i liten grad er menneskeskapt? Hvordan skal vi tilpasse oss en utvikling vi kanskje ikke kan stoppe?
    Jeg er sikker på at noen kan si noe fornuftig og spennende også om det.
    Ellers er teknologiutvikling spennende – er vi sikre på at hybridbilene er svaret? Kanskje vi snakker hydrogen? Og energiutviklingen? Nye systemer for sol, tidevann etc. Kontakt TU.no – der har de stor oversikt over hvem som kan hva.

    Lykke til!

    Lik

  2. Jeg må si dette er veldig interessant. Det slo meg med det samme jeg så innlegget ditt med krav om en enda mer detaljert garanti fra Sponheim, at her ville du få mange reaksjoner som det ville kreve en del tid å svare på. Og at det ville ta seg riktig dårlig ut å lage et innlegg hvor du "krever svar" og så ignorere de som svarer og stiller spørsmål tilbake…

    Dette må jo være et av de store dilemmaene når det gjelder sosiale medier: at de sentrale politikerne så gjerne vil være aktivt til stede, men ikke har kapasitet til det når det kommer til stykket.

    Men til deg som minister med ansvar for skole har jeg et tips: SAS (som staten eier en vesentlig del av) har laget en brosjyre som blant annet distribueres til skoler (som kommunene eier). Den har tittelen "Kan jeg fly med god miljøsamvittighet?" Jeg har ikke fått lagt hendene på et eksemplar enda, men har forstått at SAS sitt svar er "ja". Slik "grønnmaling" av klimaskadelig virksomhet er ganske vanlig, og fortjener litt oppmerksomhet. Og ikke minst når stat og kommuner står både som avsender og mottaker…

    Lik

  3. Hei. Eg foreslår at du henter inspirasjon fra Sverige, som har hatt suksess med å fase ut fossil energi i bygg i mange år, og er snart i mål. Bakgrunnen er mellom anna at avgiftsnivået på fossil fyring er dobbelt så høyt som i Norge.

    Og så kan du jo utfordre dei norske politiske partia om dei vil vere med på å innføre like rammevilkår mellom Norge og Sverige på dette punktet. Då ville nok mange bioprodusentar og varmepumpeleverandørar vorte glade.

    Forslag til intervjuobjekt: Tomas Kåberger vart i mars 2008 utnevnt til generaldirektør i svenske Energimyndigheten (a la NVE i Norge). Han har allsidig bakgrunn fra akademia, miljørørsle og næringsliv, og har vore ei leiande stemme i den svenske energidebatten i ei årrekke. Han kjem til Norge i slutten av september for å fortelje om dette på http://www.zero09.no

    Lik

  4. Tips: tenkjer me stort nok om alternativ energi? Hoppar me på sårbare/stygge/farlege vindmøller (på land og til sjøs) når det burde vore forska meir på t.d. mindre plasskrevjande metoder, eller anlegg som er mindre i vegen, visuelt og fysisk? Kva med t.d. jordvarme (djuuuupt nede), havstraum (under overflata, langt til havs), osb? Heilt andre ting?

    Lik

  5. Tilbaketråkk: Twitter Trackbacks for Bård Vegar Solhjell sin blogg » Blog Archive » Tidsklemma - og tips som redaktør av Nettavisen [bardvegar.no] on Topsy.com

  6. En ganske åpenbar løsning på klimaproblemene er kjernekraft. Tema kan være hvordan fagfolk ser på sikkerheten rundt kjernekraft. Det har jo egentlig ikke vært reell debatt om dette i Norge siden tidlig på 1970-tallet, da det egentlig var nær på bestemt å starte med det.
    Politisk er dette fortsatt veldig betent, men spørsmålet er om fagmiljøene ikke går inn for dette for å unngå å være politisk ukorrekte, eller om det fortsatt er faglig motstand.

    Lik

  7. Nei dropp klimaendringene – det er heller ikke ditt fagfelt som statsråd – snakk om hvorfor du krever skriftlig nynorsk-eksamen av den jevne minoritetsspråklige elev i videregående fra dette skoleåret av. Skal frafallet blant minoritetselevene øke? Hvorfor kreve skriftlig nynorskkompetanse av Ramiza fra Pakistan når hun er trespråklig fra før? (urdu, engelsk og norsk bokmål)? Er ikke dette også en forsterket teoretisering av skolen – som du har skrevet mot mange ganger? Jeg har kommentert dette før, men innlegget ble slettet. Jeg syns du skulle svare for deg i denne viktige saken for mange elever med røtter i andre land. Se også denne:

    http://www.utdanning.ws/templates/udf20____20287….

    http://www.knutmichelsen.no

    Lik

  8. Jeg vil gjerne takke for besøket på skolen i dag, det var en veldig interessant og morsom time. Det at elevene faktisk får møte, snakke og stille spørsmål til politikere gjør at man intresserer seg mye mer for fagområdet, og jeg håper vi får sjansen til å oppleve noe liknende igjen. Det var faktisk flere i klassen som ville engasjere seg i ungdoms-politikken etter timen! 🙂 Ida Elisabeth Krogstad (2 mub v/ Ski vgs)

    Lik

  9. Hørte deg på NRK Rogaland i dag morges. Du lovet flere kompetente kunst og hådverkslærer i grunnskolen men det er ikke sikkert at det er det som bør være hovedfokus for å få bedre kvalitet i dette faget. Selv har jeg erfaring både fra videregående skole og ungdomsskolen innen disse fagene. Da jeg ble overtallig i videregående som en konsekvens av kunnskapsløftet begynte jeg å undervise ved Gosen ungdomsskole. En ungdomsskole som virkelig satser på de praktiskestetiske fagene. Men jeg merket raskt at faget har en lav status i grunnskolen noe jeg mener leseplikten gjenspeiler. Til tross for at dette er et fag som krever mye for og etterarbeid må en kunst og håndverkslærer undervise flere timer i uken enn de fleste andre faglærerne. For å fylle opp en 100% stilling måtte jeg ha alle de 360 elevene ved skolen gjennom skoleåret, det er overveldende og krevende. Jeg opplevde raskt at det ikke var en karriære jeg kunne satse på i flere år fremover. Gøy men altfor slitsomt. Så nå har jeg fått en stilling ved Forus vgs ved studiespesialiserende med formgiving. En flott skole og et fantastisk tilbud for elevene. Nå har jeg ansvar for 30 elevene og de spruter ikke maling på hverandre… Jeg blir i videregående så lenge jeg kan. Hørte på radioen i dag at dere ville se nærmere på studiespesialiserende med formgiving til høsten og finne ut hvordan en kan gjøre for å øke søkermassen til dette løpet. Det er bra. Her på Forus har vi godt fyllte klasser og engasjerte lærere og elever. Vi gleder oss til å følge prosessen i høst og er mer en villige til å delta i dette arbeidet. Hilsen Åshild Fidje

    Lik

  10. Interessant å ha deg på besøk i klassen i dag. Men på spørsmålet om SV vil fjerne karakterer på skolen svarte du at de ikke ville gjøre det. Jeg hadde i forkant lest dette på SV sin hjemmeside, og så vidt jeg kan skjønne så ER det SV sin hjemmeside. I hvertfall står det ingenting om SU der.
    http://arkiv.sv.no/politikken/program/bokmal/dbaF

    "Dagens eksamensordning er lite relevant i forhold til arbeidsmetoder elevene vil møte i arbeidslivet. SV vil derfor arbeide for større bruk av nye eksamensformer. I tillegg skal skolen gi bestått/ikke bestått-vurdering av elevene, som sammen med opptaksprøver skal gi grunnlag for opptak til høyere utdanning. SVs mål er å fjerne karakterene i videregående opplæring."

    " SV vil fjerne eksamen og karakterer i ungdomsskolen og innføre alternative vurderingsformer, for eksempel mappevurdering, der alle elever får kontinuerlig tilbakemelding på arbeidsinnsats og prestasjoner ut fra sine forutsetninger. Dette vil på en mer effektiv måte fremme læring og motivasjon. Dagens karaktersystem oppmuntrer til å pugge framfor å lære, og skaper konkurransepress framfor samarbeid. I arbeidet med utvikling av ulike evalueringsformer må elevene tas med på råd."
    mvh. Kristine Lomås 2mub/ski vgs

    Lik

    • beklager, jeg ser at jeg har lest i arkivet. Det gleder meg virkelig å høre at SV har gått bort ifra en så idiotisk politikk 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s